Mar 23, 2011

Home » , , , , » Part 1 | Perbandingan antara Nuffnang, Mangga Ads dan Advertlets dari kacamata Cik Puan Hady

Part 1 | Perbandingan antara Nuffnang, Mangga Ads dan Advertlets dari kacamata Cik Puan Hady

Wahh..wahh..wahh..berkurun baru dapat saya buat entri ini..hoho.. Nak buat cemana, tak sempat beb.. Entri2 sebegini kena analyse betul-betul, mana boleh main tangkap muat je..kuikui.. Cakap ye ye je, padahal sampai skang masih tak sempat nak analyse.. Saya gitau yang mana saya tau ajerlah ek..ekekeke.. Ni pon kes dah ramai yang bertanya mana lagi bagus, mana lagi best, apa perbezaan.. Jadi senang saya jawab tru entri ni..

First sekali, saya nak sentuh pasal user friendly dari segi website masing-masing.. Tapi mungkin a little bit biased pada Nuffnang, bukan pasal nak bodek untuk dapat BE ke ape..hohoho, tapi sebab saya lagi lama menjadi ahli Nuffnang (sejak bulan 9/2010 iaitu 6 bulan) berbanding dengan Mangga Ads dan Advertlets (baru daftar akhir bulan 12/2010 iaitu 3 bulan). Pulak tu, dolu-dolu masa awal-awal register Nuffnang, suka cek graf hijau dan earning, paling kerap seminggu sekali (earning Nuffnang kan update sekali seminggu) Compare masa awal-awal daftar dengan Advertlets dan Mangga Ads, saya dah makin slow untuk cek earning (kekononnya tak ambil pusing sangatla..kuikuikui..) paling kerap pon sebulan 2 kali..hohoho.. Termasuklah ngan Nuffnang jugak, memang dah jarang ceklah.. Jadi kebiasaan menggunakan website Nuffnang tu melebihi Advertlets dan Mangga Ads. Sedikit sebanyak mempengaruhi jugaklah review saya ni.. Tapi basically, saya prefer website Nuffnang, rasanya lebih user friendly lagi compare to Advertlets dan Mangga Ads..

Dashboard Mangga Ads
Dashboard Advertlets
Dashboard Nuffnang
Macam saya, saya suka dan nak tahu jumlah UV untuk tiap-tiap hari, walaupun kat blog saya ada pasang widget untuk tau UV dan ada install Google Analytics (hanya guna sekali sebulan untuk tengok performance for that particular month), tapi saya bukannya jenis nak cek hari-hari, saya suka cek sekali seminggu ke, untuk tengok bagi 7 hari tersebut, alang-alang leh cek earning sekali kan, meningkat ke tidak.. Tapi setakat ini Mangga Ads dan Advertlets hanya tunjuk impressions. Paling tak best Mangga Ads, coz dia terus totalkan jumlah untuk 7 hari. Advertlets tunjuk hari-hari tapi bukan dari segi graflah, hanya nombor. Dan Nuffnang, memang glamer ngan graf hijaunya yang best itu, ada tunjuk UV dan pageviews, samada secara terperinci which is by hour, by day, by week or by month. Pendek kata, saya memang sukalah analytics yang ada kat Nuffnang tu, dari segi  referrals dan keywords tapi takde kat Mangga Ads dan Advertlets, kes dah terbiasa ngan Nuffnang kann..

Keduanya, setakat ni saya tak jumpa lagi panduan untuk letakkan code iklan di blog bagi Mangga Ads dan Advertlets, compare dengan Nuffnang yang ada panduan terperinci untuk letakkan code iklan di blog.. Bagi saya, ni penting jugak, nak-nak bagi yang baru nak menceburkan diri dalam bidang pengiklanan. Nasib baiklah saya pernah join Nuffnang, jadi time saya nak pasang code iklan Mangga Ads dan Adverlets, saya rujuk Nuffnang punyer, coz saya suka paste coding tu kat template especially untuk Leaderboard dengan Square.

Ketiganya, widget-widget yang ada kat Mangga Ads seperti friends widget, points dan sebagainya tu saya tak berapa minat.. Bukan bermakna saya tak suka berkawan ke ape, tapi bagi saya, untuk pengiklanan ni, saya hanya nak tampal iklan, pastu dah, biar earning meningkat dari sehari ke sehari..ekekeke.. Yang network widget dan dapat points ni saya malas nak layan, ekeke, bagi yang berminat tu lainlah cerita kan.. Mungkin boleh berkempen ajak masuk Mangga Ads dan sebagainya, jadi sedikit sebanyak membuat saya tertanya-tanya, eh..eh..points ni untuk ape laks, lalu malas nak ambil pusing..kuikuikui..

Next, saya akan sentuh dari segi data earning. Yang ni saya suka Advertlets.. Nanti saya story dengan details pada Part 2.. Takleh stay up lelama, esok ada kelas French (oh by the time entri ni publish esok = hari ni..)

Untuk sneak peek, uols boleh cekidout entri saya mengenai Pendapatan dari Mangga Ads dan Advertlets bagi bulan Disember dan Januari.


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Kliklah sini dulu.. Thanks!!

Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

7 Comments
Comments

7 comments

Mar 23, 2011, 10:01:00 AM

hmmm..
soalan: kenapa dapat status member glitterati even ltk mangga ads?
dulu aku ltk,trus nuff tukar glitterati tu pada ordinary member.
boleh jwb tak?!

Mar 23, 2011, 10:05:00 AM

saya join gak manga ads tu, tapi, tak letak pun ads.. masyuk ke?

Mar 23, 2011, 3:13:00 PM

erm bagi bee dashboard web nuffnang je best lain2 tk best..ads niaga , adverlets . 701 panduan semua bee dah try tk nk lah teruskan nk nuffnang je lah..

Mar 23, 2011, 9:11:00 PM

dni duk teringin nak berinnity :)

Mar 29, 2011, 12:27:00 AM

@sid : memang status akan bertukar..

@ina : kalau nak kira, tak masyuk sangatlah..hoho..blog aii kan tak fofular..hehe..

@bee : tu lah kan..sayangnya, kalau dapat be, mesti lagi best..agaga..

@dni : teringin gak, tapi jauh lagi utk cukup syarat..hoho..

May 9, 2011, 3:24:00 PM

it's oke tak kalau letak iklan nuff & adverlets sekali?.

May 13, 2011, 12:18:00 AM

@ecad : ok je nak letak, cumenyer, status nuffnang akan bertukar ke ordinary je la..heheh

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...