Feb 24, 2011

Home » , » Psssttt.. Nak tanya ni..

Psssttt.. Nak tanya ni..

Salam semua..ngee.. Entri fresh dari ladang ni.. Biasanya semua autopublish je.. Kali ni terpaksa hold dulu yang di autopublish coz ada satu pertanyaan yang berlegar-legar di kotak pemikiran..(eceh..ayatttt..)

Kalaulah saya tukar template kan, semua wigdet kat sidebar akan hilang ek, especially list blog kenkawan dengan widget top commenters ngan top members? Nak kena back up dulu ek data-data tu semua? Kalau yang lain saya tak kisah sangat, yang tiga kat atas tu je la..

Maklumlah, saya tak pernah bertukar template or background setelah saya selesai setup satu-satu blog tu..haha..sikitnyer malas rajin nak menukar template or background..ngeee.. Tapi oleh kerana dah berdomain sendiri ni, nak-nak pulak bloglistnya hilang, sebelum saya letakkan balik blog kenkawan yang link exchange dengan saya dan hilang sekali lagi akibat saya menukar template, baik saya make sure awal-awal..

Jadi, uols yang biasa tukar template ni, widget-widget kat atas tu akan hilang ek bilamana kita tukar template? Kalau hilang, uols backup cemana ek, copy satu2 link blog dan save kat notepad kah?


p/s : Arini snow turun..wihhhuuu...



Kliklah sini dulu.. Thanks!!

Suka entri ini, meh picit button kat bawah ni:

7 Comments
Comments

7 comments

Feb 24, 2011, 8:45:00 PM

tak tahu lah backup bee buat semua balik hee

Anonymous
Feb 24, 2011, 9:14:00 PM

tahniah. dah backup ker. Selama yang saya buat widget tak hilang kalau kita tukar templet dengan syarat kita tak delet widget masa install templet baru.

Feb 25, 2011, 12:36:00 AM

salam

jom joint ni

"Jom join Bloglist Pak Cek Biola.."


kalau tukar domain bloglist je hilang, kalau tukar template skrng dah boleh pilih nak delete or keep,so tak hilang la gadget yang ada tu.

Anonymous
Feb 25, 2011, 1:17:00 AM

wahh! dh domain sendiri...kalau ix tukar template, sy akan backup dulu HTML Code dalam Words/Notepad...

Biasanya klu upload template baru dia bg option kan utk delete/tak gaddget2 tu.. tp biasanya klu x delete, HTML code smua macam huru-hara skit...

So, bagi ix utk tukar template, manually backup jer...save dlm notepad/words... 'add a gadget' baru.. klu rajin la..hehe

Feb 25, 2011, 2:45:00 AM

tahniah..! dah ada domain sendiri...

tak tahu nak jawab pasai tukar templete ni sbb takut nak tukaq..takut ilang seme gadget..tak taula..

kat sini still winter lagi dgn suhu negatip-negatif..cerita-ceriti yg dipaparkan kat blog saya tu..yg last yearnyer samer....!!!

Feb 25, 2011, 4:35:00 PM

kakyong selalu guna template designer..

widget tak hilang, tp jika dlm template tu kita dah customize mcm2.. cth scroll box, button like Fb dsb.. yg tu semua akan hilang..

jd sebaiknya. back-up template (tick expand widget) dlm note pad @ words.... ;) back-up tu penting..

Mar 2, 2011, 1:04:00 AM

@to all : thanks for the feedback..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...